NLP-s szösszenetek a marketingben

Neked mik azok a marketinges fogások, amik zavarnak? Vagy ha éppen marketinget folytatsz, egyik-másik reklámod miért teljesít rosszabbul, mint a többi? Néhány választ nézzünk meg…

Neked mik azok a marketinges fogások, amik zavarnak? Vagy ha éppen marketinget folytatsz, egyik másik reklámod miért teljesít rosszabbul, mint a többi?

Reklámokat a videós tartalmak közben ne…

A minap kitettem egy posztot a facebookra, amiben arról írtam, hogy a mai online reklám piacon mennyire káros a hirdetőkre és a hirdetett márkákra nézve, hogy az online videós tartalmakat hirdetésekkel szakítják meg. Főleg olyankor, ha éppen elmerültem egy videós tartalomban, és a hirdetés videó még akár egy mondatot is képes kettévágni. Ez rettentően irritáló. És, hogy ez miért káros?

Ehhez érdemes elolvasni egy korábbi blogcikkemet, amelyik a rögzítésekről szól. Röviden összefoglalva, a rögzítés az az idegrendszeri folyamat, amikor egy külső ingerhez egy belső érzést, állapotot kapcsolunk össze. Ez az agyban teljesen idegi alapon történik meg, az agyban egy új idegpálya keletkezik a rögzítés során. Vegyük azt a szituációt, hogy elkezdek éppen nézni egy videót a facebookon vagy a youtube-on, ez legyen mondjuk valami, ami éppen nagyon érdekel, ami egy 5 perces anyag. Kb 2 perc után már teljesen elmerültem benne, amikor bevágódik egy reklámvideó. Gyakran ráadásul ezek a videók sokkal hangosabban szólalnak meg, mint az eredeti videó hangereje. Mi történik bennem?

A külső inger az a reklám videó, amiben megjelenik a termék vagy szolgáltatás, vagy céges márka. Ez a vizuális külső inger. Ehhez kapcsolódik hozzá az a belső állapot:

  • idegesíteni fog, hogy kizökkentem az eredeti videóra fordított figyelemből, kiesem a flow-ból.
  • bosszantani fog, hogy nem tudom átugrani a reklámot
  • bosszantó lesz, hogy ráadásul nem is érdekel, nem perszonalizált tartalom
  • megijedek, mert hangosabban szólal meg

Mi fog történni? A termékhez, szolgáltatáshoz vagy márkához ezeket a negatív érzéseket fogom kapcsolni (rögzíteni), és ha később megkérdeznék, hogy mit gondolok a reklámozott termékről vagy szolgáltatásról, akkor nagy valószínűséggel ezek a bosszantó érzések fognak megjelenni bennem.

Ezért káros ez a jelenlegi reklámozási módszer. 

Az online média üzemeltetőjének ez így jó, mert azzal adhatja el a reklám felületet, hogy “biztos megjelenést” ad a hirdetőnek. Persze, biztos, mert a hirdetést muszáj lesz végig nézni, gyakran átugrani sem lehet. De hogy mi lesz a hatása marketing szempontból? Ezen már el kellene gondolkodni, lásd a fenti felsorolást. 

Épp ezért érdemes lenne visszatérni ahhoz, hogy a reklámvideók az online tartalmak előtt jelenjenek meg. Ez persze meg azt a veszélyt hordozza magában, hogy a reklám miatt magát a videót nem nézik meg. 

Vizuális tartalom szerkesztési elvek

Van néhány szempont, amit a képernyőn megjelenő tartalom elkészítésénél érdemes tudni. Az egyik az, hogy az átlag jobbkezes ember, mondjuk a nagy többség, ha a múltjára gondol, akkor a szemével reflex szerűen balra fog nézni. Ha a jövőről gondolkodik, a rendszerint jobbra fog nézni. Ez azért fontos, mert a képernyőn megjelenő tartalom vezeti a néző szemét. Gondoljunk az olvasásra, balról jobbra olvasunk. Épp ezért fontos tudni, hogy mit jelenítünk meg a képernyő jobb vagy a bal oldalán. Ugyanígy vertikálisan is van egy felosztás. Ha felfelé nézünk, akkor többnyire képekben gondolkodunk, középtájon vízszintesen jobbra-balra hangokkal foglalkozunk a gondolatainkban, illetve ha lefelé nézünk, akkor a belső monológok és az érzések vannak a figyelmünk középpontjában. Középen pedig többnyire a jelen van.

Vegyünk egy autót reklámozó videót. Képzeljük el, hogy az az autó jobbról jön be a képbe, majd balra haladva a bal oldalon lép ki a képből. Tudattalan szinten ilyenkor az autó megjött a jövőből, majd eltűnik a múltba. A múltté lesz. Elvész a múlt homályába. Az a termék így kábé elveszett a néző fejében. Tehát ha valamit erősíteni akarunk a fejében, akkor az haladjon a jövőbe, hiszen a jövő az jön, az ott van az orrunk előtt, arról gondolkodunk. Hiszen a dolgok a jövőből bukkannak elő, afelé haladunk. Ezért azok a vizuális elemek, amelyek irányt mutatnak, azok is a jövő felé irányuljanak. 

Ugyanezen elv alapján, ha egy logót akarunk folyamatosan megjeleníteni a videóban vagy a képen, akkor azt a kép jobb felső sarkába tegyük. 

Szöveges tartalmak, call-to-action szövegek. 

Gyakran találkozom olyan szövegekkel, amelyek valami elkerülésére irányulnak. Például:

Ne maradjon le erről a lehetőségről!

El ne felejtsen jelentkezni!

stb.

Az a probléma ezzel, hogy az agyunk elsősorban azon célok felé halad, amiről képet tud alkotni. A “nem”-et azt viszont nem tudja megjeleníteni. A tanpélda: “Ne gondolj a rózsaszín elefántra!” Az agy, erre a felhívásra azonnal megjeleníti a rózsaszín elefántot a fejben. Nem tudsz valamire NEM GONDOLNI. Emelett pedig azt is tudni érdemes, hogy az agyuk minden szót képes hipnotikusan felfogni, magyarán a pozitív tartalmat cselekvéssé formálni. Azaz, ha az az üzenet, hogy “ne gondolj a rózsaszín elefántra”, ott a pozitív tartalom a rózsaszín elefánt. A Ne maradjon le – itt a pozitív tartalom a “lemaradás”, szóval erre ösztönözzük az olvasót. El ne felejtsen – itt a felejtés az, amire valójában felszólítjuk.

Éppen ezért mindig azt írjuk pozitív egyenes felszólító mondattal, amire ösztönözni akarjuk. 

“Éljen ezzel a lehetőséggel!”

“Jelentkezzen most!”

És így tovább. 

A fentiek csak néhány kis példa arra, hogy NLP-s szemmel hogyan tudunk marketingen fejleszteni. 

Kapcsolódó cikk

Könyvek az NLP-ről

Könyvek az NLP-ről

Könyvek, szakirodalom az NLP-vel kapcsolatban. Az alábbi könyveken "nőttem fel", ajánlom őket.Stenger Györgyi NLP könyvsorozataStenger Györgyi NLP tanítói küldetésének egy nagyszerű terméke, az első magyar nyelven íródott NLP tankönyv sorozat. Érthető, könnyed...

Blog háttér
tréner
Szilágyi Csaba
NLP tréner és coach


Anno 2010-ben kezdtem el foglalkozni a területtel, 2014 óta pedig rendszeres segítő-coachként működtem közre az NLP Akadémián. 2019-ben John Grinder, Carmen Bostic St. Claire és Michael Carroll által minősítve, az NLP Academy-nél szereztem meg az NLP tréneri oklevelet.

Legutóbbi bejegyzések

Könyvek az NLP-ről

Könyvek az NLP-ről

Ajánlott könyvek az NLP-ről azoknak, akik először olvasni akarnak az NLP-ről. Utána úgyis rájönnek, ezt ki kell próbálni…

NLPtraining_logó színes 100px
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.